138                                                   REGISTRES
loyaulx envers le Roy nostred. sr el la couronne de France, ilz se mettent suz en armes et soyent, toutes excusacions Cessans, le xmo jour de Septembre pro­chain venant, en ceste ville de Paris, en l'Ostel ap­pellé l'Ostel de la Royne ']-, montez, armez et acom-paignez suffisamment, chascun selon son estat et qu'il est tenu de faire par la nature de son fief, pour ser­vir led. sr à la tuition et deffense de sond. Royaulme, ainsy que par luy sera ordonné et qu'i le veult et mande par sesd, lettres.
"Fait soubz le signet de mond. sr le Prevost de Paris, le jeudi xii0 jour d'Aoust l'an mil vc sept, n
Ainsi signé : De Calais.
Après lequel cry, pour ce qu'il comprenoit exemps et non exemps, plusieurs des bourgois de Paris tenans fiefz et arrierefiefz, tant en la Prevosté et Viconte de Paris que en plusieurs bailliaiges de ce Royaulme où semblables crys, commandemens et pu­blications devoyent estre faiz, se retirèrent devers messrs les Prevost des Marchans et Eschevins de lad. Ville, pour savoir qu'ilz avoient à faire en ceste ma­tiere; car par previleige ies bourgois de Paris en sont et ont tousjours esté exemptez, quelque part qu'ilz tiennent fiefz et arriere fiefz.
DU BUREAU                                               [1507]
A quoy leur fut dit que en tant que touche ceulx qui ont fiefz el arrierefiefz en la Prevosté et Viconte de Paris, lesd. Prevost et Eschevins envoyeroienl aux jour et lieu assigné le Procureur de la Ville garny des lettres dud. previleige par devers mond. sr le Prevost de Paris ou son lieutenant luy requerir que, en ensuivant la teneur d'iceluy, il les voulsist tenir pour excusez et reservés pour la tuytion et garde de la ville; et au regard de ceulx qui tiennent fiefz es autres balliaiges de ce Royaulme, leur seroient bail­lées de par la Ville et soubz le scel d'icelle certiffi-cations à chascun en son regard comme ilz sont bourgois de Paris, et par ce doivent selon la teneur dud. privileige estre tenuz pour excusez et exemptez dud. ban et arriereban et reservez pour la tuition et garde de lad. ville; lesquelles certiffications ilz por­teroient ou envoyeroient devers les baillifz en la juris­diction desquelz ilz tiennent fiefz ou arrierefiefz aux jours et lieux assignez, leur requerant que par vertu d'icelles et selon la teneur dud. privileige, ilz les vueillent tenir pour excusez et exemptez dud. ban et arriereban, et les reserver pour la tuition et garde de lad. ville, comme dit est et comme ilz ont par cy de­vant joy. Lesquelz bourgois ont levez plusieurs desd, certiffications, et s'en sont aydez.
CCXXV. — Deliberation d'envoyer devers le Roy pour avoir provision
SUR LE CRY DU BAN ET ARRIEREBAN.
14 septembre 15
Et depuis, pour ce que lesd. Prevost des Mar­chans et Eschevins furent advertiz que aucuns desd, baillifz faisoient difficulté de tenir pour excusez et exemptez lesd, bourgois, nonobstant led. privileige, sans avoir sur ce nouvelle declaracion du Roy, doubtant qu'ilz procédassent par main mise sur les fiefz et arrierefiefz desd, bourgois, qui eust esté corrompre led. privileige et travailler iceulx bour­gois, iceulx Prevost et Eschevins feirent faire assem­blée des Conseillers de la Ville le mardy xiiii0 jour de Septembre oud. an vc sept, pour avoir leur advys sur ce.
Par la commune oppinion desquelz fut advisé, deli­beré et conclud que l'on envoyeroit devers le Roy luy faire apparoir et à son Conseil dud. privileige, lequel
07. (Fol. 187 v°.)
a par luy esté confermé à son Joyeulx advenement à la couronne et par ses predecesseurs Roys tousjours en­tretenu et conservé en sa forme et teneur; lesquelz, quant le cas est advenu, ont sur ce baillé et octroyé leurs lettres de declaration d'exemption ; en luy re­querant humblement son plaisir soit ainsi l'entretenir et conserver, et sur ce octroyer ses lettres de declara­tion comme par cy devant a esté fait par sesd, pre­decesseurs.
Et pour faire le voyaige, ont esté nommez et de­putez en icelle assemblée maistres Nicole Seguier, l'un de mcsd. s" les Eschevins, Nicole Charmolue, leur lieutenant, et en leur compagnie maistre Jehan Radin, Procureur de la Ville; lesquelz sont partis le lundi ensuivant xx0 dud. mois de Septembre.
L'-Ostel de la Royne,» voy.page 8g, note 1.